Een andere manier van kijken naar spam
28 juli, 2014Maq2 introduceert nieuwe klanten bonus
26 november, 2014De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft een boete van €810.000,- opgelegd aan het adres van Daisycon B.V. Dit voor het op grote schaal versturen van spamberichten.
Bestuurslid ACM, Anita Vegter zegt met dit boetebesluit een belangrijk signaal af te willen geven aan alle publishers, adverteerders en affiliate netwerken. Zij moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen om zich aan de spamwetgeving te houden. Het vertrouwen van consumenten in elektronische communicatie wordt ernstig beschadigd en zorgt bovendien voor onnodige hoge kosten en ergernissen. Tevens was de mogelijkheid voor ontvangers om zich af te melden voor deze commerciële e-mails niet effectief en dit tezamen leidde tot optreden van de ACM.
Veel klachten van consumenten hebben de ACM op het juiste spoor gezet om deze spamberichten vanuit Daisycon B.V. aan te pakken. Voor veel consumenten wat het in zijn geheel niet duidelijk hoe zij überhaupt in adressenbestanden terecht zijn gekomen. Er was geen toestemming gegeven om in deze bestanden bijgeschreven te worden. Uiteindelijk bleek dat de adressen verkregen zijn via enquêtes zoals Nationale Consumenten Enquête en Nationale voordeel Enquête.
Daisycon B.V. gaat in beroep tegen het besluit.