Spam en e-mail veroorzaken opwarming van de aarde
8 maart, 2016Veiligheid online; 6 tips voor ondernemers
15 juni, 2016Ondanks dat spammail door goed werkende spamfilters zoals het Maq2 spam filter onze inbox nog nauwelijks bereikt. Houdt dit echter niet in dat spam geen probleem meer vormt voor het bedrijfsleven.
Denk aan malware-infecties en verloren productiviteit veroorzaakt door spam met als gevolg een hoge kostenpost.
Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle verzonden e-mail wereldwijd uit spam bestaat.
Slechts een fractie van deze spam bereikt onze mailbox. Door goed werkende spamfilters wordt een hoop leed voorkomen.
Maar als schadelijke spam wel langs filters komt, dan kan het flink wat schade veroorzaken.
E-mailopslag
Ook heeft spam invloed op e-mailopslag. Een juist spambeleid en effectief filteren zou er voor moeten zorgen dat spam aan de poorten al wordt tegengehouden.
Maar als er dan toch spam de inbox bereikt moet dit juist verwerkt worden. Of door de gebruiker zelf, of door het spamfilter.
Echter blijkt uit het onderzoek dat 45 procent van de ondervraagden zegt dat spam al gauw verantwoordelijk is voor 15% opslagruimte. Ongeveer 35 procent zegt dat spam de helft van alle opslagruimte in beslag neemt. Hierdoor maken bedrijven kosten, zonder dat het hen iets oplevert.
Ook zijn er vaak netwerkstoringen die worden veroorzaakt door spam. 27 procent van de ondervraagde bedrijven heeft hier wel eens mee te maken gehad.
Als gevolg van een gebruiker die reageerde op spammail is 22 procent getroffen door malware (een gebruiker klikt dan een geïnfecteerd bestand aan, of klikt op een link naar een schadelijk website).
Zo’n actie leidde in 48 procent van de gevallen tot minimaal 3 uur aan verloren productiviteit. Bij meer dan een derde werd er zelfs vijf uur aan productiviteit verloren en bij 9 procent werd er zelfs meer dan 9 uur aan productiviteit verloren.
Een grote kostenpost voor een gemiddeld bedrijf met 10 werknemers in dienst.
Gevolgen spam beperken
Goede richtlijnen binnen bedrijven kunnen de schadelijke gevolgen van spam beperken.
Informeer medewerkers over het herkennen van spam en de gevolgen van het openen van geïnfecteerde bestanden.
Bespreek wie verantwoordelijk is voor preventietaken: de IT-beheerder of huur je een IT-dienstverlener in?
Kortom bedrijven moeten spam niet onderschatten en er niet blind op vertrouwen dat personeel spam kan herkennen.
De gevolgen van spamincidenten kunnen enorm in de papieren lopen. En deze kosten kunnen helaas nergens op verhaald worden.
Kort samengevat;
- investeer in een goed werkend spamfilter zoals het Maq2 spam filter;
- informeer en instrueer personeel in het herkennen van spam;
- stel richtlijnen op en stel een verantwoordelijke aan voor de uitvoer van deze richtlijnen.