Frequently Asked Questions

Hier zijn de antwoorden te vinden op de meest voorgekomen vragen.

Vragen over het abonnement

1Wat gebeurt er na de 30 dagen proefperiode?
In de week voordat uw 30 dagen proefperiode afloopt nemen wij contact met u op om uw ervaringen met Maq2 te evalueren.

Vervolgens vragen wij of u interesse heeft om het proefabonnement om te zetten in een jaarabonnement. Omdat u tijdens de proefperiode volledig gebruikt maakt van Maq2, verandert er technisch niets en hoeft u geen instellingen aan te passen.

We zullen u een simpel contract en een automatisch incasso formulier toesturen ter ondertekening, vergezeld met een factuur. Na ontvangst van het ondertekende jaarabonnement en automatisch incasso formulier, zullen wij de automatisch incasso uitvoeren en u tot de volgende jaar factuur niet meer lastigvallen.
2Wat is de opzegtermijn van het Maq2 jaarabonnement?
Het Maq2 spamfilter jaarabonnement heeft een opzegtermijn van één maand, voordat het jaarabonnement afloopt.

Dit wil zeggen als uw abonnement 1 december vernieuwd wordt, kunt u t/m 31 oktober uw abonnement opzeggen.

U kunt telefonisch, schriftelijk of per e-mail opzeggen.

Vergeet niet om uw MX records aan te passen, nadat u opgezegd heeft.
3Wat kost het filteren van uitgaande e-mail op spam?
De filtering van uitgaand e-mail kost niets extra en zit standaard in het abonnement.

U kunt er gebruik van maken door uw smtp server toe te voegen via het hoofdmenu item: SMTP Servers.

De gratis SMTP heeft overigens wel een "fair user" policy. De data mag maximaal 2x de hoeveel ontvangen data zijn en verder gelden de volgende limieten:
  • Maximaal 100 berichten per 5 minuten van bekende afzenders.
  • Maximaal 10 berichten per 5 minuten van onbekende afzenders.
  • Maximaal 10 berichten per 5 minuten van spammende servers.
  • Maximaal 50 ontvangers per e-mail van bekende afzenders.
  • Maximaal 5 ontvangers per e-mail van onbekende afzenders.
  • 1GB + inkomend datavolume van het verzendende domein.

Vragen over Maq2 instellingen

1Hoe zet ik het versturen van (ongewenste) mail Maq2 login gegevens uit?
Na aanmelding van uw domein ontvangt u uw login gegevens voor mijn.maq2.nl.

Soms ontvangen ook de mailadressen welke verbonden zijn aan uw domein periodiek een reminder om hun login te activeren.
Dit zijn mails welke automatisch vanuit ons systeem verzonden worden.

Wilt u deze automatische mailing stopzetten?

Dan kunt u dat via de onderstaande stappen zelf regelen:

Log in op mijn.maq2.nl Ga naar menu optie; Gebruikers Bij de zin 'Reminders versturen na login inactiviteit van tenminste:' kiest u in het uitvouwmenu voor de optie 'nooit'.

Nu ontvangen de mailadressen deze mail niet meer.
2Hoe zet ik afzenders op de black- of whitelist?
Log in via mijn maq2 en ga via het hoofdmenu naar "Domeinen" of "Domains". Als u hier op uw domein klikt komt er een pop-up menu met bovenaan in het midden "White / Blacklist".

Druk op deze menu optie en u kunt door op het rondje met het plusteken te klikken een afzender black- of whitelisten.

Blacklisten betekent dat u van deze afzender nooit meer iets wilt ontvangen. Whitelisten kunt u gebruiken om er zeker van te zijn dat bepaalde afzenders altijd worden afgeleverd.

Je kunt specifieke mailadressen en complete domeinen invullen op een white- of blacklist. Voor het toevoegen van een domein dient er een @ voor het domein gezet te worden.
3Maq2 gebruiken en toch spam ontvangen. Hoe kan dat?
Als u gebruik maakt van Maq2 en u ontvangt toch regelmatig spam dan moet u de volgende handelingen verrichten om optimaal van ons spamfilter te gebruiken:

E-mail op andere domein

Vaak staan mailservers ingesteld op verschillende domeinen met een aantal domein aliassen. Het lijkt dan of wij die spam doorlaten, echter komt de spam dan van andere domeinen die op uw (mail)server aanwezig zijn.

Er staan onnodige MX records in de DNS tabel

De meest voorkomende reden van het ontvangen van spam komt van onnodige MX records. Om 100% van uw binnenkomende e-mail te laten filteren door Maq2 is het noodzakelijk dat er geen onnodige MX records staan in de DNS instellingen van het te filteren domein. De kans bestaat namelijk dat er e-mail via de andere MX records langs ons spamfilter in mailboxen belanden.

Veel bedrijven hebben een fall-back systeem op een apart MX record ingesteld. Doordat uw account een 14 dagen fall-back service bevat, zijn deze adressen overbodig.

De mailserver is bereikbaar op te raden adressen

Spammers leveren op de gok e-mail af op smtp.uwdomeinnaam.nl of mail.uwdomeinnaam.nl. Als u mailserver deze spam aanpakt dan krijgt u alsnog spam in uw mailbox. De beste oplossing voor dit probleem is het instellen van een spf record. Door deze instelling wordt er alleen e-mail aangenomen die vanaf het Maq2 is verzonden.
4Kan ik zelf een domein toevoegen om te laten filteren?
Zeker! Via mijn maq2 kunt u zelf onbeperkt extra domeinen toevoegen.

Wanneer u inlogt en kijkt onder menu optie "Domeinen", dan ziet u de domeinen staan die reeds gefilterd worden. Rechtsonder het kader met domeinen ziet een rondje met een plus teken .

Als u op dit  rondje met het plus-teken klikt, kunt u zelf een domein toevoegen en 3 afleveradressen invullen. Indien nodig kunt u ook zelf de standaard afleverpoort 25 wijzigen.

U dient daarna nog wel de MX-records van het toegevoegde domein aan te passen naar:

Type Prio Waarde MX 10 filter1.maq2.nl MX 10 filter2.maq2.us

U ontvangt automatisch de factuur voor het nieuwe domein.
5Waarom komt e-mail soms niet aan bij een nieuwe gebruiker?
Om uw server te ontlasten worden uw e-mail adressen op onze servers gecached.
In sommige gevallen levert dit problemen op bij een nieuw aangemaakt adres.

Om dit op te lossen kunt u de e-mail adressen "flushen".

Ga hiervoor via https://mijn.maq2.nl middels uw login naar de instellingen van het betreffende domein. Klik op het domein en vervolgens in het menu naar "Tools".
U ziet vervolgens 2 opties. Druk op "Flush cache".

Technische vragen

1Wat moet ik aanpassen in mijn MX records?
Zodra uw account door ons is aangemaakt dient u de MX-records in de DNS tabel van uw te filteren domein aan te passen in:
TypePrioWaarde
MX10filter1.maq2.nl
MX10filter2.maq2.us
 Voor optimale redunancy is het belangrijk dat beide MX records met hetzelfde prioriteit getal zijn ingesteld.
2Wat mag de maximale bestandsgrootte van een e-mail zijn?
De maximale berichtgrootte van e-mail berichten die wij doorlaten is 50 MB. NB: Deze 50 MB is niet gelijk aan de bestandsgrootte die wordt verstuurd. Bijlagen van berichten worden "groter" omdat de bijlage wordt omgezet van een binair naar text bestand. Bijlagen kunnen hierdoor tot wel 30% "groeien" in omvang. De maximale bestandsgrootte is hierdoor circa 35 MB.
3Welk SPF-record moet ik gebruiken?
Indien u e-mail verstuurd via Maq2 (smtp.maq2.nl) doet u er verstandig een SPF-record toe te voegen aan DNS tabel voor de domeinen die via ons verzenden.

De kans is namelijk groot dat e-mail anders gebounched wordt door de ontvangende mailserver, omdat middels dit record wordt aangegeven welke servers e-mail mogen versturen voor het domein.

Het SPF-record, dat middels een TXT regel in de DNS instellingen van uw domein wordt toegevoegd, kan er als volgt uitzien:

Er zijn 2 soorten SPF-records. Een strenge en lossere versie. Met de strenge versie wordt aangegeven dat uitsluitend de in de SPF-records genoemde verzendende servers e-mail mogen verzenden, deze emails worden gemarkeerd als spam in ons filter.
TXT-record lossere versie: v=spf1 include:_spf.onlinespamfilter.nl ~all (wordt niet gemarkeerd als spam en is bedoeld als testfase)

TXT-record strenge versie: v=spf1 include:_spf.onlinespamfilter.nl -all
Het verschil zit hem in het teken voor het woord all

Extra verzendende afzenders toevoegen in het SPF-record

Naast toevoegen van onze mailservers is het verstandig om alle andere e-mail verzendende servers of apparaten toe te voegen in het SPF-record van het domein.

Eén van deze afzenders is bijvoorbeeld de webserver waar de website van het domein wordt gehost. Deze kun je eenvoudig toevoegen met de letter "a". Het SPF record wordt dan:
v=spf1 a include:_spf.onlinespamfilter.nl -all
Naast het toevoegen van de webserver is het ook mogelijk om de SPF gegevens van bijvoorbeeld Google toe te voegen. Het SPF-record wordt dan:
v=spf1 a include:_spf.onlinespamfilter.nl include:_spf.google.com -all
Naast deze afzender is het ook mogelijk om een willekeurig IP nummer toe te voegen. IP4 nummer en IP6 nummers voeg je toe d.m.v. het voorvoegsel te veranderen en wordt dan:
v=spf1 a include:_spf.onlinespamfilter.nl include:_spf.google.com IP4:123.123.123.123 ~all
Meer informatie over het aanmaken van SPF-records kunt u hier vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework
4Welke ip adressen kan ik toevoegen aan mijn Firewall, zodat ik alleen van Maq2 e-mail ontvang?
Het is verstandig om uw mailserver firewall zo in te stellen dat er alleen e-mail wordt aangenomen vanaf de Maq2 filters.Maq2 werkt met 2 ip nummers die beide e-mail moeten kunnen afleveren op uw mailserver.De ip-adressen van deze afleverende servers zijn:
  • 92.119.29.136
  • 92.119.29.137
  • 90.145.205.90
  • 217.21.240.160
U kunt zelf testen of uw mailserver via een domein bereikbaar is.Dit kunt u testen via:
  1. login via https://mijn.maq2.nl
  2. klik op "domeinen"
  3. klik op het domein waarvan u de verbinding wilt testen.
  4. klik in het popup scherm op "verbinding", de verbindingen worden vervolgens getest.
5Wat moet ik instellen om via Maq2 e-mail te versturen?
Naast dat de ingaande e-mail via het Maq2 filter wordt gefilterd is het ook mogelijk om alle e-mail van een domein via ons te versturen. Het grote voordeel hiervan is dat mailaccount van uw bedrijf nooit onderdeel van spambot kunnen worden en uw domein niet op een blacklist kan komen.

De volgende stappen moet u doen om via de smtp server van Maq2 e-mail te kunnen versturen:
  1. Het domein waar vanaf de e-mail verzonden moet worden via Maq2 moet eerst aangemeld zijn in het systeem voor het filteren van de binnenkomende e-mail.
  2. Wanneer het domein geactiveerd is kunt u een SMTP server aanmaken via https://mijn.maq2.nl.
  3. Vervolgens kunt u de smtp instellingen van mailserver waarvan de e-mails komen instellen, zodat de e-mails via smtp.maq2.nl worden verzonden en zichtbaar worden in de mailgeschiedenis op https://mijn.maq2.nl .De volgende parameters zorgen ervoor dat uw de uitgaande e-mail van uw mailserver gefilterd verstuurd wordt via Maq2:server: smtp.maq2.nl poort: 25 of 2525De instellingen per server hangen af van het type server.Hieronder staan een paar instellingen voor veel gebruikte Linux varianten:

    Postfix: main.cf relayhost = [smtp.maq2.nl]:25 Zarafa: spooler.cfg smtp_server = smtp.maq2.nlPlesk: smtproutes
  • inloggen via SSH met het root account
  • openen map cd /var/qmail/control/
  • bewerken/aanmaken bestand “vi smtproutes”
  • de onderstaande regel toevoegen aan het bestand: smtp.maq2.nl < http://smtp.maq2.nl/ >
  • qmail herstarten met /etc/rc.d/init.d/httpd restart
  • SSH uitloggen.Voor het instellen van een Microsoft server verwijzen wij u door naar Microsoft support.
Indien uw domein nog niet geactiveerd is zal het versturen van e-mail via Maq2 (nog) niet mogelijk zijn.

Vergeet niet om bij gebruikmaking van onze smtp service ook uw SPF-record instellingen aan te passen.

Wij hanteren bepaalde limieten om onze service te kunnen garanderen. Deze limieten kunt u terugvinden in onze leveringsvoorwaarden.
6Waarom wordt e-mail niet afgeleverd en staan berichten op status "Deferred"
Waarschijnlijk is er dan een probleem met uw mailserver of uw internet verbinding, waardoor wij uw e-mail niet kunnen afleveren op uw mailserver. Als u een "Deferred" bericht aanklikt ziet u onderaan een sectie “Logging” staan. In deze sectie zullen berichten staan over de reden waarom de e-mail niet kan worden afgeleverd. Veel voorkomende problemen zijn:
  • De harddisk (of accountlimiet) van uw e-mail server is of raakt vol. Melding: 4.3.1 Insufficient system resources (in reply to MAIL FROM command)
  • Uw e-mail server is onbereikbaar (Connection timed out).
  • Uw e-mail server weigert verbindingen van onze servers (Connection refused).
Indien u gebruik maakt van Microsoft Exchange kan het zijn dat u geen e-mail meer ontvangt terwijl er nog 15 GB  schijfruimte is op de server aanwezig is. Dit komt doordat Microsoft naar het percentage vrije ruimte op de harddisk kijkt en als eerste stopt met inkomende e-mail toe te laten. Er kan dan vaak nog wel e-mail worden verstuurd. De enige oplossing is om onnodige data als oude logfiles en e-mail te verwijderen.